5 maj i Stockholm: Nowa Nyfiken på företagskultur hos Spotify

Den viktigaste kommunikationskanalen?

Fredagen den 5:e maj med start klockan 08.00 på Klarabergsviadukten 63 i Stockholm kör vi igång med vårens sista frukostseminarium. Klockan 08.30 gästas vi av Katarina Berg, global HR-chef på Spotify, företaget som anses vara en av världens mest attraktiva arbetsplatser. Katarina och hennes HR-team har hyllats av många internationella aktörer för sitt innovativa arbete med HR och employer branding. Nyligen vann Katarina priset Årets HR-chef på Chefgalan!

Att ta arbetsgivarvarumärket till en ny nivå

Via sitt arbete har Katarina flera gånger visat att HR och marknadsföring går hand i hand, där personalen är en viktig kommunikationskanal för ett företag och att ett hälsosamt arbetsklimat är en väsentlig grundsten. Så vilka företagsvärderingar fungerar i praktiken och inte endast teorin? Hur skapar man en företagskultur i ett arbetsklimat som blir allt mer snabbföränderligt? Vilka skillnader finns mellan svenskt och utländskt HR-arbete och vilka insikter fick Katarina under sitt besök i Vita huset? Det och mycket, mycket mer är vi Nyfikna på!

Anmäl dig

 

Eventet är kostnadsfritt, men vi debiterar en no show-avgift på 250 kronor vid utebliven avbokning. 

Anmäl dig!

Om Nowa Nyfiken på

Seminarieserien syftar till att skapa nya kontaktmöjligheter men också nya insikter och kunskaper. Vi bjuder därför på frukost och riggar även scenen för ett spännande samtal om en person eller en företeelse. Om du är nyfiken på våra tidigare samtal har vi alla samlade i Nowapodden!

Nyfiken på influencer marketing


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inom den digitala världen har en ny variant på ambassadörer vuxit sig allt starkare under de senaste åren. De kallas för influencers. Influencers i den digitala världen har ofta en stor skara trogna följare som har ett starkt förtroende för vad influencern säger och gör. Är influencern verksam inom ett område relevant för din organisation/företag kan även hens följare vara en av din organisations målgrupper. Influencern blir då en viktig kanal där du kan nå din målgrupp med budskap som upplevs som mer trovärdiga och genuina än uppenbar reklam.

Precis som med de flesta annonseringsmetoder finns det även positiva och negativa aspekter med detta. I takt med att användande av influencers blir allt vanligare ökar också risken att de ses som betalda kanaler. Internetstiftelsens senaste rapport (soi2016.se) visade att svenskar tycker att det bästa med internet är information och det sämsta är innehållet. Det säger en hel del om vikten av kvalité, trovärdighet och integritet hos influencers och i det som skrivs på internet.

För att behålla trovärdighet blir det därmed allt mer angeläget att tydligt förstå skillnaden mellan PR och reklam när du arbetar med influencer marketing. PR handlar om förtjänt utrymme, vilket betyder att du inte kan, eller ska, styra över innehåll eller vinkling hos en influencer. Reklam handlar om betalda kanaler där det ofta finns avtal. Det betyder att man tydligt måste synliggöra samarbetet, via exempelvis text eller logga.

Utöver dessa riktlinjer är arbete med influensers en fråga om sociala och etiska riktlinjer. Barn och unga är en stor målgrupp som rör sig i den digitala världen där många regelverk ignoreras eller saknas- något även Gustav Martner pekade på under Nowa Nyfiken på för en tid sedan. Detta är en viktig aspekt att alltid ta hänsyn till vid denna marknadsföringsmetod. Då digital marknadsföring tar en allt större del av mediekakan kommer Influencer marketing med stor sannolikhet att bli allt vanligare och vi som arbetar med metoden måste förstå alla aspekter av den, både de juridiska och de etiska.

Vill du veta mer om hur ditt företag kan arbeta med influencer marketing? Ta kontakt med Kristin så berättar hon gärna mer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kristin Debaisieux,
Affärsområdesansvarig Digital och Business

076-199 22 90
kristin.debaisieux@nowakommunikation.se

 

Inredningstips till kontoret!

Ett kontor har estetiska, funktionella och symboliska värden. Dels ska medarbetare trivas på sin arbetsplats och dels ska kontoret reflektera verksamheten utåt då det är en viktig kontaktyta mot kunder. Nowagruppens event- och inredningsbyrå Stillback har under hösten och vintern inrett vårt nya kontor i Göteborg som idag huserar fem bolag. Johan (VD på Stillback) och Anna (inredningsdesigner) delar med sig av sina bästa tips för kontorsinredning.

Varför är inredningen på ett kontor viktigt?
Det finns många anledningar. Den funktionella och visuella arbetsmiljön påverkar effektivitet, hälsa, välmående, kreativitet, försäljning och möten. Hur kontoret ser ut kan även förbättra förtroendeskapandet hos en kund, eftersom det ger ett första intryck av din verksamhet vid besök.

Vad bör man tänka på när man inreder ett kontor?
Dels ska man utgå ifrån typen av verksamhet och dels utifrån vilket intryck man vill göra eftersom den visuella och den funktionella aspekten måste samverka. Precis som med all marknadsföring gäller det vid fysisk kommunikation att tänka på sin målgrupp. För ett kontor är målgruppen intern, såsom personal, och extern, såsom besökare (kunder, leverantörer och samarbetspartners).

Kan ni ge några konkreta tips vid inredningsarbetet?

-          Process. Grundarbete och planering är A och O. Att sätta tydliga mål och skapa gemensamma förväntningar på slutresultatet, både när det gäller budget, utseende och funktioner.

-          Hållbarhet. Offentlig miljö skiljer sig stort från hemmamiljö. Ett hållbarhetstänk materialmässigt, visuellt och miljömässigt är avgörande i en offentlig miljö.

-          Personlighet. Rätt kontorsinredning kan öka försäljning precis som en butik kan. Företagets personlighet bör speglas i inredningen för att kontoret ska gör ett avtryck och ge rätt intryck.

Sist men inte minst: möt visionen hela vägen fram! Om man ska göra något ska man göra det fullt ut annars blir det blandsaft av det.

Vilka trender kommer prägla kontorsinredningen under 2017?

En ihållande trend är ett genomgående miljötänk, vilket du kan se på flera olika sätt. Årets färg är grönt vilket bl.a. drar tankarna till Green Living. Att använda hållbara material blir också vanligare. Trots ett dyrare inköpspris blir det mer ekonomiskt över tid och är dessutom mer hållbart ur miljösynpunkt. Gedigna, klassiska material som sten, metall och massivt trä är alltid populära och hållbara val. Dock finns det alltid parallella sub-trender som ibland går helt emot huvudtrenden.

Under 2017 kommer den generella teknikutvecklingen att fortsätta påverka alla delar av livet, inte minst inredning och då i synnerhet kontorsinredning och arbetsmiljö i stort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Entrén före inredningen och slutresultatet!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detaljer i våra nya konferensrum.

 

Nowa Nyfiken på sårbarhet i digitala miljöer

Fredagen den 10:e mars med start kl. 07.30 håller vi årets andra frukostträff i Göteborg. Seminarieserien är en del av konceptet Nowa Nyfiken på som syftar till att skapa nya kontaktmöjligheter men också nya insikter och kunskaper. Utöver frukost riggar vi därför scenen för ett spännande samtal om en person eller en företeelse.

Denna gång är vi nyfikna på digitala trender och sårbarhet. Från kl. 08.00 kommer Gustav Martner att berätta om problematiken kring demokrati och utsatthet på internet. Gustav är entreprenör inom digital marknadsföring och arbetar med en mix av moraliska, sociala, tekniska och juridiska frågor för att skydda utsatta i och med de digitala miljöerna. Som verksamhetsutvecklare på Digital Reliance har han bland annat har varit initiativtagare för projekten Refugee Phones och Stoppa barnreklam. Förra året blev Gustav utsedd till en av regeringens experter i det nya media- och reklamlandskapet.

Har vi mer eller mindre yttrandefrihet idag? Hur sårbara är vi och mot vad? Vilka är mest mest sårbara och hur kan vi arbeta för att skydda de som bäst behöver det? Det och mycket, mycket mer är vi Nyfikna på. Välkommen!

>> Anmäl dig här! <<

Redan nyfiken? Läs Gustavs debattartikel om demokrati på nätet. Du kan även lyssna på tidigare samtal med gäster i Nowapodden!