Skrivkurs och sökmotoroptimering – nå din målgrupp

Välkommen på en skrivkurs som tar dig hela vägen från strategi och innehåll till praktiskt genomförande. En kurs som passar för dig som vill att din hemsida och dina texter inte drunknar i det allmänna bruset utan blir hittade, lästa och förstådda.

Dagen är uppdelad i två block. Under förmiddagen går vi igenom strategi, innehåll och målgruppsperspektiv. Vi går också igenom vad som är bra texter och vad du ska tänka på när du skriver för att vässa dem.

Eftermiddagen ägnar vi oss åt SEO – hur vi skapar innehåll som syns på sökmotorerna och hur vi kan öka trafiken till våra sidor. Vi går även igenom Google Analytics för att ta reda på om och hur vårt arbete har fungerat. Och hur vi kan följa upp aktiviteter och skapa rapporteringar som sparar tid.

Medtag egen dator.

Stockholm 29 september. 

Malmö den 7 oktober. 

Göteborg den 11 november. 

Kursinnehåll

Vi går under dagen igenom frågor som:

• Hur ser strategin ut?
• Vilket innehåll ska vi ha?
• Vad ska vi berätta om?
• Vem ska läsa?
• Hur ser målgrupperna ut?
• Hur vet vi att folk förstår?
• Hur kan vi öka sökbarheten och hur ökar vi trafiken till vår sida på bästa sätt?
• Hur kan vi mäta trafiken till våra sidor?

Mål

Efter kursen ska du ha fått nya insikter kring att skriva texter på webben som blir både hittade och lästa.

Målgrupp

Du som är kommunikatör, skribent eller webbredaktör inom privat eller offentlig verksamhet.

Vårt arbetssätt

Vi varvar teoretiska moment med gruppdiskussioner och praktiska övningar. Vi delar med oss av aktuella kundexempel från vår egen vardag.

Kursledare

Kerstin Torsede
Kerstin är utbildad copywriter och journalist och har arbetat med kommunikation under hela sitt liv. De senaste femton åren som kommunikationskonsult på flera olika PR-byråer. Dessförinnan som frilansande skribent för dagspress och branschpress (DI, GP mfl) och de första yrkesverksamma åren som copywriter/informatör inhouse på olika företag.

Kerstin är en inspirerande föreläsare som på ett lustfyllt sätt utvecklar deltagarnas förmåga att kommunicera på ett effektivt och vinnande sätt. Med ett stort engagemang för såväl människor som organisationer hjälper Kerstin deltagarna att finputsa både sin teknik och känsla för kommunikationens ändamål.

Robin Pettersson
Robin arbetar som affärsutvecklare och är en av grundarna på adwordsbyrån Teveo. Han har de senaste sju åren sålt och distribuerat Googles tjänster och har alltid haft ett stort intresse för mätbar marknadsföring.

Under de senaste fyra åren har han även vigt sitt liv åt att studera och utveckla webbplatser genom att tydliggöra dess mål och syfte med hjälp av Google Analytics. Ett arbetssätt som omfattas av begreppet ”konverteringsoptimering” där fokus ligger på att få in besökaren på en specifik del av sidan, köpa en specifik produkt eller helt enkelt läsa en specifik text för att säkerställa att budskapet nått ut till läsarna.

Praktisk information

För mer information och kostnadsförslag, kontakta Rune Nordström

<< Tillbaka