Almedalsveckan har med åren blivit en allt viktigare arena som gör stort avtryck i samhällsdebatten. Många offentliga och privata aktörer finns på plats och försöker på olika sätt informera och påverka sina målgrupper. Här är elva tips att tänka på – före, under och efter.

Tips 1 – Varför är du i Almedalen?

Det mest självklara för att lyckas i Almedalen är att veta varför du är där. Motiven att vara på plats i Almedalen varierar. Du kan t ex vara där för att lära dig nya saker, trendspana, omvärldsbevaka, odla gamla relationer, etablera nya relationer, bygga varumärke och förtroende, opinionsbilda och påverka dina målgrupper m.m. Du kan vara i Almedalen för att göra det ena eller det andra eller alltihop på en gång. Men om du ska lyckas i Almedalen måste du vara klar över varför du är där. Annars är risken stor att du åker hem och känner att du varit med om något unikt men att det är oklart till vilken nytta.

Tips 2 - Läs på!
Kärt barn har många namn. Almedalsveckan kallas för all möjligt – politikerveckan, åsiktsmarknad,
samhällscirkus, gräsrotsdemokrati. Man kan säga att det är allt detta och lite till. För att lyckas i Almedalen behöver du förstå vad Almedalsveckan är och fundera på vilka möjligheter det ger dig.

Tips 3 - Alla är där. Men vilka är de?
Politiker, journalister, myndigheter, kommuner, landsting, organisationer, företagsledare,
lobbyister, kommunikationskonsulter, samhällsintresserade medborgare osv. Bestäm dig för vilka du vill fånga med ditt budskap.

Tips 4 - Odla kontakter systematiskt
Cirka 20 000 personer rör sig i Almedalen. För att hitta fram till din målgrupp behöver du ha koll på läget. Den officiella kalendern är din viktigaste informationskälla. Vilka seminarier kan din målgrupp tänkas besöka?

Tips 5 - Omvärldsbevaka
Almedalen är en fantastisk plats för omvärldsbevakning och kompetensutveckling. Under åtta dagar kan du gå på cirka 2000 seminarier, gratis. Planera din tid så du inte går vilse i det digra utbudet. Glöm inte heller att anteckna smarta lösningar eller sådant som väckte dit intresse, så att du får med dem i din planering för nästa år.

Tips 6 - Påverka
Konkurrensen för att lyckas få fram sitt budskap är stenhård. Alla försöker på allehanda kreativa sätt att väcka uppmärksamhet. Men självklart går det att nå ut utan att skapa löpsedlar. Det vanligaste sättet är att anordna ett eller flera seminarium och se till att de finns med i det officiella kalendariet med en säljande rubrik och ingress.

Tips 7 - Gerillamarknadsföring
Gerillamarknadsföring är antagligen det billagaste och mest underskattade sättet att göra sig sedd och hörd. Gå på andras seminarier för att göra avtryck och intryck. Be om att ordet, ställ dig upp och presentera dig och vad du representerar. För sedan fram din åsikt och/eller ställ din fråga. Du kan också profilera dig på plats med olika attribut, kläder, säljande flygblad, torgmöten osv.

Tips 8 - En svala gör ingen sommar
Informera och kommunicera med dina målgrupper såväl innan som under och efter Almedalsveckan. Dina kommunikationsinsatser i Almedalen ska vara en del i en långsiktig strategi.

Tips 9 - Mingla med många visitkort
Sannolikheten att du ska springa på den du vill träffa i Almedalen är stor. Särskilt om du gjort din hemläxa. Mingla med öppet sinne och på ett genomtänkt sätt. Ta med rikligt med visitkort och samla själv visitkort från dem du möter.

Tips 10 - Gräsrotspåverka i sociala medier
Det är svårt att nå fram till massmedia och journalister under Almedalsveckan. Men dina egna kanaler äger du. Glöm inte att blogga, twittra, instagramma och facebooka. Filma, ta bilder, posta nyhetsbrev och notiser till dina kunder och partners. Du kan även jobba med målgruppsstyrd annonsering i sociala medier. Även om det kostar en slant är det kostnadseffektivt.

Tips 11 - Våga fråga
Praktiska frågor kan vara en utmaning under Almedalsveckan. Var ska vi bo? Vilka tillstånd behöver vi för att hålla ett torgmöte? Vart hyr vi gatumark? Vem fixar cateringmaten? Om du känner dig osäker. Ta hjälp av någon som kan.

Vill du ha mer information? Hör av dig till Rune Nordström: 08-522 173 09 rune.nordstrom@nowakommunikation.se

<< Tillbaka